fbpx
Follow me:

LOW CARB – NÍZKOSACHARIDOVÝ NUTRIČNÍ SYSTÉM

Dneska bych vám rád ve stručnosti popsal, v čem spočívá v pořadí druhý (po přerušovaném půstu) nutriční program zvaný “LOW CARB”, který jsem si na svojí kůži vyzkoušel. A jak jsem se k němu dostal? Díky mému kamarádovi a kolegovi Honzovi Žižkovi, který mě do něj zasvětil po cestě a následném pobytu v zimním středisku Ischgl na Rakousko – Švýcarských hranicích, kde to zrovna Low carb nebyl. 

JAK LOW CARB FUNGUJE? 

Jak už poznáte z názvu, jedná se o styl stravování, kdy snižujete množství sacharidů ve stravě a naopak zvyšujete příjem zdravých tuků. Samozřejmě téměř ve všech potravinách se nějaké ty sacharidy vyskytují a tak se velmi těžko dostanete na 0 gramů denně. Navíc z mých zkušeností říkám, že to ani není potřeba. Abyste si udělali představu, které potraviny mají vysoký podíl sacharidů, tak klasickými zástupci jsou např. cukr (i třtinový), med, sladkosti, brambory, rýže, mouka, těstoviny, škrob nebo slazené limonády či minerálky. Ano přátelé, také teď přemýšlíte o té hromadě přílohy, kterou jste dnes zpucovali? Navíc čím vyšší glykemický index, tím hůř. Kromě mnoha zdravotních výhod Low carbu budete navíc nadměrně pálit tuk. A tak nějak tipuji, že po tom jde 90% z těch, kteří tento článek čtou. Navíc tím, že sacharidy a cukry do těla nedodáváte, odstraníte téměř zcela výkyvy hladiny cukru v krvi. To v důsledku například snižuje odstranění odpoledních propadů energie nebo to, že tělo po určité době (cca 2-3 týdny) začne používat jako hlavní zdroj energie tuk.

CO TEDY JÍST?

Pokud tedy snižujeme sacharidy ve stravě, které má většina našich těl za ty roky uložené jako hlavní zdroj energie , tak je ale musíme nějak nahradit, abychom nebyli v deficitu, měli dostatek energie, nepřicházeli jsme o svaly a správně nám fungovaly tělesné orgány a funkce. Některými lidmi je Low Carb kritizován kvůli potřebě většího množství bílkovin ve stravě a s tím spojenou zvýšenou zátěží na orgány. To je ale omyl. Množství bílkovin necháváme stejné jako v normálním stravování. Já osobně doporučuji u běžné populace 1g bílkovin na kilogram tělesné váhy denně pro ženy a u mužů 1,5 gramu. Vždy ale v závislosti na osobním cíli. Co ale naopak rapidně navýšíme, jsou zdravé tuky, které tělo využije jako zdroj energie pro naše tělo právě namísto sacharidů. Tady využívám olivový olej, ghee, sádlo (kvalitní), avokádo, olivy, ořechy a semena, kokos a kokosový olej, tučné ryby a mléčné výrobky jako např. kefír (opět kvalitní). Celkově jakmile můžu, tak zařazuji fermentované potraviny do svého jídelníčku. Kefír nebo kysané zelí tak nesmí chybět. Otazník zůstává např. nad tučným masem. I tady platí pravidlo kvality. V mase z farmy jsou v tuku uložené ty nejzdravější látky. V mase z průmyslového chovu ty vůbec nejhorší. Investice do jídla je pak prostě základ. Zdravé tuky musí být navíc v každém jídle a ty jinde než v kvalitním jídle nenajdete. Bez toho se nehnete.

MŮJ LOW CARB START? 

Začal jsem v březnu roku 2015, pokud se nepletu a jako vždy jsem do toho šel naplno. Zapomeňte a i já jsem zapomněl na 5-6 jídel denně. Tím, že vyřadíte z jídelníčku sacharidové potraviny, tak jich nebudete zdaleka tolik potřebovat. Já jsem například právě na radu Honzy snad poprvé v životě přestal snídat. Sice jsem měl prvních 14 dní problém, že jak bylo mé tělo navyklé na příjem vloček a jiných sacharidů po ránu, kručelo mi v břiše. Ale to jsem měl spíš chutě. Po 14 dnech jako když utne. Místo snídaně jsem si koupil sypané 100% maté a místo snídaně vypil 2 hrnky. Pokud někdo neznáte tenhle čaj z cesmíny Paraguayské, tak vězte, že je to naprostá ranní bomba místo kávy. V čaji je poměrně značná dávka kofeinu a dalších látek, který roztočí spirálu vašeho metabolismu a začnou váš špíček pomalu ukrajovat a krájet. Když k tomu dodáte ještě zinek, hořčík a vitamín C, tak tělu dáte spolu s následným pohybem slušný základ. Nakonec jsem zjistil, že mě snídaně jenom zpomaluje, protože krev, která po jídle putuje do žaludku, pak chybí někde jinde. Z ospalého kouče se stal tanečník.

A můj výsledek, co se postavy týče? Až neuvěřitelný! Svalová hmota nahoru a tuk raketovou rychlostí dolů. V září 2016 jsem byl při našem tripu po Americe vysekaný na kost – viz titulní fotka příspěvku. Popravdě přátelé, začátek je ale jako vždy těžký a navození ketózy, kdy tělo využívá jako zdroj energie hlavně tuk, chvilku trvá. Navíc ráno trošku křičí a chce ty cukry!!! Moje rada zní: „Vydržte 14 dní“. Boris Orava na svých přednáškách doporučuje dodržovat prvních 14 dní dokonce 0 gramů sacharidů, aby se ketóza pořádně rozjela. Já s tím můžu jenom souhlasit. Po čase jsem už určité sacharidy přijímal, protože jsem taky jenom člověk. Nakonec jsem vysledoval, že po navození ketózy je pro mě ideální držet se na nějakých 70 gramech sacharidů na den. Ale to si musíte také zkusit sami. Navíc jsem zcela otočil po přednášce od pana Čestlíka roky zavedené pravidlo “sacharidy ráno, bože můj, hlavně ne večer.” Tělo totiž sacharidy využilo na regeneraci svalů při spánku a já se zaprvé vždycky božsky vyspal a navíc svaly rostly. Navíc je to krásný večerní rituál a nijak vás to neomezuje například při večeři s přáteli. V sobotu jsem držel klasicky cheat day kvůli fyzické a hlavně pak i psychické relaxaci, protože přeci jenom na ty sacharidy máte chuť. Ale s tím jsem začal až po zmíněných 14 dnech. To pak ale létaly donuty, dortíky, koláče a čokoládka vzduchem.

LOW CARB A MÍ KLIENTI

U mnoha svých klientů jsem už Low carb vyzkoušel a musím říct, že s ním mám jen pozitivní výsledky. U jednoho z klientů jsme dokonce dokázali vymazat ampule inzulínu z jeho denního života.  Celkově, když lidé vydrželi začátek, tak se nakonec dostali většinou do životní formy a posílali mi fotky z dovolené v plavkách, které si pak vystavovali s patřičnou hrdostí na své profily a věšeli nad krb. Navíc jsme díky Low carbu byli schopní, když ne zcela eliminovat, tak alespoň omezit jejich zdravotní obtíže a změnit tak k lepšímu jejich život. A proto tuhle práci dělám. Je to prostě skvělý mít tu moc pomoci někomu, koho navíc máte rádi.

Low carb stále občas používám, když potřebuji pročistit tělo a spojuji ho s přerušovaným půstem. Velmi často se též Low carb využívá v kombinaci s PALEO stravováním a Whole 30. Ale o tom zase třeba někdy jindy.

Sdílej
Leave a comment
Previous Post Next Post

Dál by se vám mohlo líbit

No Comments

Leave a Reply